OilComp kan bistå rederier og selskaper med å sørge for opplæring og implementere prosedyrer og rutiner slik at man tilfredsstiller SDIR sine krav. Bildet er fra en praktisk demonstrasjon på OilComps treningssenter og viser et litium-ion batteri som har blitt satt fyr på. Foto: OilComp
OilComp kan bistå rederier og selskaper med å sørge for opplæring og implementere prosedyrer og rutiner slik at man tilfredsstiller SDIR sine krav. Bildet er fra en praktisk demonstrasjon på OilComps treningssenter og viser et litium-ion batteri som har blitt satt fyr på. Foto: OilComp

Veiledning fra Sjøfrartsdirektoratet om elektriske energilagringssystemer på skip med lengde under 24 meter

Nytt rundskriv fra Sjøfartsdirektoratet girt gir teknisk og operasjonell veiledning som kan sikre at EES-systemer oppfyller kravene Skipssikkerhetsloven.

I stadig større omfang benyttes li-ion batterier som en energibærer for dem som arbeider til sjøs, enten det er på skip over eller under 24 m, eller på forflåter i havbruksnæringen. Felles for alle dem som arbeider på et skip under Sjøfartsdirektoratets (SDIR) ansvarsområde er at de kommer inn under kompetansekravet til Sjøfartsdirektoratet nevnt overfor.

Den 4.5.22 publiserte SDIR et rundskriv om “Veiledning for elektriske energilagringssystemer (maritime EES-systemer) på norske skip med lengde (L) under 24 meter”. I rundskrivet blir det beskrevet hvordan energisystemet skal designes på en sikrest mulig måte, blant annet for å unngå at såkalt thermal runaway, en overoppheting i en battericelle, sprer seg til flere celler. Rundskrivet gir teknisk og operasjonell veiledning som kan sikre at EES-systemer oppfyller kravene i § 9 i lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven). Retningslinjene i rundskrivet kan brukes som et alternativ til relevante regler for batterisystemer som er vedtatt og kunngjort av et klasseselskap anerkjent av Sjøfartsdirektoratet. 

Vi informerer derfor bransjen om at dersom dere trenger opplæring iht SDIRs krav eller hjelp til å implementere prosedyrer eller rutiner eller sikre at dere er iht «Veiledning for elektriske energilagringssystemer (maritime EES-systemer) på norske skip med lengde (L) under 24 meter)” vil vi med glede kunne bistå.

Brannbekjempelse på MF Ytterøyninge var krevende arbeid for brannvesenet da dette var første gang det brant i en batteriferge i Norge. Da slukkeinnsatsen var over og det så ut til at man hadde kontroll på brannen eksploderte batterirommet. Videre viste en av brannkonstablene symptom på eksponering av fluss-syre.  Foto: Bergen Brannvesen
Brannbekjempelse på MF Ytterøyninge var krevende arbeid for brannvesenet da dette var første gang det brant i en batteriferge i Norge. Da slukkeinnsatsen var over og det så ut til at man hadde kontroll på brannen eksploderte batterirommet. Videre viste en av brannkonstablene symptom på eksponering av fluss-syre. Foto: Bergen Brannvesen

OilComp har siden 2019 ledet et nasjonalt forsknings- og utviklingsprosjekt innen «Håndtering av en brann i et litium ion batteri på et skip» i samarbeid med Bergen Brannvesen, sivile og militære FoU instanser samt batteriprodusenter (li-ion batterier for maritim bruk). For å implementere denne kunnskapen i industriene har OilComp utviklet en kursrekke der to av kursene (Grunnkurs for alle på sikkerhetsplanen og Videregående kurs for alle på sikkerhetsplanen) dekker kravene til opplæring iht Sjøfartsdirektoratets Veiledning av 26.01.2022. OilComp har hatt om lag 3000 sjøfolk og redningsmannskaper som har gjennomgått dette kurset siste året med svært gode tilbakemeldinger. OilComp er p.t. eneste tilbyder av et kurstilbud som tilfredsstiller Sdirs veiledning.

I januar i år publiserte SDIR enda et rundskriv som er relatert til litium-ion batterier - “Veiledning til krav til opplæring om kjemiske lager for energi (maritime batterisystemer) om bord i norske skip”. Rundskrivet tar utgangspunkt i kravet om opplæring gitt i forskrift 1. januar 2005 nr. 8 om arbeidsmiljø, sikkerhet og helse for de som har sitt arbeid om bord på skip (ASH-forskriften) § 2-6. Forskriften krever at den som har sitt arbeid om bord skal få nødvendig opplæring blant annet for å kunne utføre sitt arbeid på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte. Opplæring skal også gjennomføres før det gis adgang til områder med alvorlig eller særskilt risiko. Videre skal opplæring gjennomføres ved innføring av ny teknologi. Det er i den forbindelse SDIR har sett et behov for å konkretisere hva slik opplæring skal inneholde. Og SDIR presierer at slik opplæring kommer i tillegg til kvalifikasjonskravene som allerede er beskrevet i kvalifikasjonsforskriften. Videre beskriver rundskrivet at de som har ansvar for sikkerhet og beredskap ombord eller skal betjene, utføre inspeksjon eller vedlikehold av maritime batterisystemer i bruk ombord på norske skip skal ha

  • opplæring tilpasset funksjon eller arbeidsoppgaver
  • nødvendig praktisk opplæring i tillegg til den teoretiske opplæringen
  • regelmessig vedlikehold av kompetanse.

Håndtering av en brann i et litium ion batteri på et skip – en kursrekke fra OilComp:

Grunnkurs sammen med videregående kurs dekker Sjøfartsdirektoratets veiledning til krav til opplæring om kjemiske lager for energi (maritime batterisystemer) om bord i norske skip med unntak av utstyrsspesifikk opplæring. Utstyrsspesifikke opplæring planlegges å bli tilbudt av OilComp på et senere tidspunkt. 

Praktisk kurs for brann-, røykdykkerlag og skadestedsledere dekker veiledningens krav for personer med ansvar for sikkerhet og beredskap ombord.

Kursoversikt

For en oppdatert oversikt over våre planlagte kurs se denne siden

Les også

Håndtering av en brann i et Litium-ion batteri i et skip eller installasjon

Den 28-29 januar 2020 inviterte Bergen brannvesen og OilComp AS til et arbeidsseminar ...

Første praktiske kurs i håndtering av brann i litium ion batteri

Den 23. februar 2022 gjennomførte OilComp i samarbeid med Bergen Brannvesen det første ...